Utrata kolorów przy eksporcie do formatu glTF

Polish forum

Moderators: PrzemoF, kaktus

Forum rules
Regulamin forum i pomocne informacje

WAŻNE! Przeczytaj zanim poprosisz o pomoc
Post Reply
kosia51
Posts: 13
Joined: Thu Jan 12, 2023 8:16 am

Utrata kolorów przy eksporcie do formatu glTF

Post by kosia51 »

Witam.
Mam problem z kolorami przy eksporcie moich modeli 3D do formatu glTF (taki format jest wymagany przy umieszczaniu modeli 3D w programie 3D Train Studio V7). Działa, ale traci kolory - kształt jest, kolory są inne np. nie ma białego a szary, brąz też jest zmieniony - niby brązowy ale nie do końca - zielony też jest ale intensywny a nie taki jak ustawiony - blady zielony. Co robić?
Chętnie bym umieścił swoje "produkcje" w poście, ale nie wiem jak to zrobić.
Z poważaniem: Tomek
User avatar
kwahoo
Posts: 686
Joined: Fri Nov 29, 2013 3:09 pm
Contact:

Re: Utrata kolorów przy eksporcie do formatu glTF

Post by kwahoo »

Czy mógłbyś podać wersje FC, szczególnie chodzi mi o wersję OpenCascade?

Code: Select all

OS: KDE Flatpak runtime (KDE/plasma)
Word size of FreeCAD: 64-bit
Version: 0.20.2.29603 (Git)
Build type: Release
Branch: (HEAD detached at 0.20.2)
Hash: 930dd9a76203a3260b1e6256c70c1c3cad8c5cb8
Python 3.10.6, Qt 5.15.8, Coin 4.0.0, Vtk 8.2.0, OCC 7.6.3
Locale: Polish/Poland (pl_PL)
Installed mods: 
  * Assembly4 0.12.5
Image

Może to nie tyle kwestia kolorów co materiałów?
W pliku GLTF masz nie tylko kolor zdefiniowany, a materiał, coś w stylu:

Code: Select all

{"name":"mat_1","pbrMetallicRoughness":{"baseColorFactor":[0.0,0.0,0.21223075687885285,1.0]},"doubleSided":true}
I tutaj jest np. specyfikacja pbrMetallicRoughness https://github.com/KhronosGroup/glTF/bl ... chema.json

Otwórz w 3D Train Studio V7, obok otwórz w Blenderze, zobacz czy wygląda tak samo.
Attachments
Nienazwany-Sześcian.zip
(1.02 KiB) Downloaded 71 times
kosia51
Posts: 13
Joined: Thu Jan 12, 2023 8:16 am

Re: Utrata kolorów przy eksporcie do formatu glTF

Post by kosia51 »

Witam i dziękuję za odpowiedź.
Nie bardzo wiem o czym piszesz. Niby po polsku, a i tak nie rozumiem. Jestem człowiekiem 70+, tak że trudno mi zrozumieć pewne pojęcia. Próbowałem otworzyć plik w Blenderze używając pojęć - otwórz, importuj - bez efektów, pomimo tego, że na liście plików gltf obiekt jest.
Otwierając plik w 3D Train Studio V7 (cała procedura umieszczania obiektów, łącznie z eksportem do formatu mbe prawidłowa) kształt mam, kolory nie do końca. Np nie ma białego - a przydał by się - , zielony tak wygląda jakby był tylko podstawowy, bez wariacji, w miarę prawidłowo zachowuje się brązowy, chociaż nie do końca - ciemny brąz jest, natomiast nie ma jasnego brązu.
W środowiskach pracy jest Open SCAD, ale ja swoje modele rysuję w środowisku ARCH (architektura). I tak uważam za mój osobisty sukces, że udaje mi się wyrysować to co chcę.
Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam Tomek
User avatar
kwahoo
Posts: 686
Joined: Fri Nov 29, 2013 3:09 pm
Contact:

Re: Utrata kolorów przy eksporcie do formatu glTF

Post by kwahoo »

Domyślam się że zrozumienie wszystkiego od razu może nie być łatwe. Inna sprawa, że opisałem to niezbyt jasno.

Spróbujmy przejść otwieranie i korektę kolorów/materiałów Blenderze, krok po kroku.
Poniżej powinieneś widzieć film w którym otwieram sześcian GLTF z kilkoma kolorowymi ścianami:
phpBB [video]


1. Otwarte okno z nowym plikiem w Blenderze
2. Usuwam domyślny duży sześcian, którzy czasami potrafi całkowicie zasłonić importowany model. Można go usunąć klawiszem delete.
3. Otwieram GLTF przez File-Import-glTF2.0
4. Nie widzę go, bo jest bardzo mały, przybliżam widok utrzymując kursor na środku ekranu i obracając kółko myszy w górę
5. Widzę kolorowy sześcian

A teraz zaczną się rzeczy ciekawe:

6. Ok 25 sekundy, przełączam "Viewport shading" na Material Preview (kulka w prawym górnym narożniku widoku)
7. Niewiele się zmieniło, ale teraz już widzę prawdziwe "materiały"
8. Wybieram kartę materiałów tą "piłką plażową" po prawej stronie widoku
9. Widzę materiały mat_0, mat_1, mat_2, mat_3
10. Załóżmy, że nie podoba mi się niebieska ściana, wybieram więc materiał mat_1 obok którego jest niebieska kulka
11. Opcjonalnie: Rozwijam kartę dodatkowego podglądu "preview", lepiej na niej widać zmiany
12. Zmieniam kolor wybierając pole "base color"

Ale, to nie jest wszystko!
13. Poniżej są inne suwaki jak metaliczność (Metallic) czy chropowatość (Roughness)
14. Każdy z nich ma wpływ na wygląd ściany, nie tylko kolor
15. To są właśnie materiały, jak w prawdziwym świecie: kolor + inne właściwości wpływające na wygląd.

Reasumując:
16. Obsługa materiałów w FreeCAD-zie jest ograniczona.
17. Ale nic nie szkodzi by dokonać korekty w Blenderze
kosia51
Posts: 13
Joined: Thu Jan 12, 2023 8:16 am

Re: Utrata kolorów przy eksporcie do formatu glTF

Post by kosia51 »

Dziękuję bardzo. Będę próbował a o efektach powiadomię.
Pozdrawiam Tomek
Post Reply